Keenakan nasi beriani dihidang pada majlis rasmi kenduri membuatkan orang ramai mula mencari lokasi restoran masakan tersebut. Bagi memenuhi permintaan ramai, Fairuz tiada pilihan lain melainkan membuka Restoran Beriani Corner Derr di Kota Fesyen Ayer Keroh, Melaka. Mengimbau semula perjalanan sebelum tertubuhnya restoran itu,lelaki berusia 44 tahun itu berkata, beliau sebelum ini bekerja di sebuah kilang sebagai juruteknik sejak
tahun 2000. Pada tahun 2008 saya berhenti kerja dan menubuhkan syarikat MHI Teguh Enterprise dengan menjalankan perniagaan nasi beriani yang dihidangkan pada mailis kahwin dan malis lain termasuk menjual makanan itu pada bulan Ramadan,” katanya yang turut menyediakan perkhidmatan kanopi pada awal perniagaan dalam bidang makanan.
Dek kerana kesedapan nasi beriani Fairuz, ramai pelanggan yang bertanya tentang lokasi restoran berkenaan.”Pada mulanya saya cakap tiada kedai, tetapi apabila ramai sangat yang bertanyakan lokasi kedai barulah saya tergerak hati untuk membuka sebuah restoran pada tahun 2019. la beroperasi pada tahun berikutnya. “Saya berniaga menggunakan modal sendiri yang dikumpul sewaktu kerja kilang dan hasil bisnes secara sambilan,” katanya.
Dengan usia yang mencecah lebih sedekad, Fairuz berkata, restorannya menawarkan 11 menu beriani antaranya nasi beriani ayam atau daging. Nasi Beriani Kambing Kuzi Gearbox, Nasi Beriani Mix Seafood dan Nasi Beriani Ikan Siakap Terbang.
Antara menu yang digemari pelanggan ialah Nasi Beriani Ayam Crispy, Nasi Beriani Ikan Siakap Terbang dan Nasi Beriani Lamb Shank.Harga makanan di sini bermula, RM10 hingga RM60 termasuk set talam,” katanya. Terbaru kata Fairuz, restorannya menyediakan hidangan nasi kandar ala Melayu, iaitu sebuah idea yang direalisasikan selepas menyertai Program INSKEN Bumiputera Business Coaching (IBBC) anjuran Institut Keusahawanan Negara (INSKEN). “Saya memang sukakan kari, jadi konsep nasi kandar mamak ditukar kepada konsep masakan Melayu. Masakan terbaru ini mula disedliakan pada tahun lalu selepas saya sertai program katanya.
Berkongsi lanjut berkenaan IBBC, Fairuz berkata, banyak kaedah ilmu pemasaran yang dipelajarinya. Sebelum ini saya memang fail dalam marketing. Coach INSKEN banyak mengajar kaedah pemasaran yang tepat, salah satunya ialah konsep restoran di mana sebelum ini saya main redah saja. Bila masuk kursus barulah sava tahu rupanya setiap restoran perlu mempunyai konsep. Contohnya sebelum ini restoran saya lidak mempunyai pokok-pokok hiasan tetapi sekarang sudah ada. Pelanggan yang datang kebanyakan puji dan mengakui berasa tenang dengan suasana baru. Kawan-kawan pun tertarik dengan konsep ini. Secara tak langsung ia jadi peranan tarik pelanggan walaupun kita lihat sebagai perkara biasa, katanya.
Selain itu katanya, beliau turut mempelajari ilmu berkaitan asas perakaunan dalam menguruskan aliran masuk dan keluar duit syarikat sekaligus menstabilkan lagi pendapatan restorannya. Setakat ini selepas sertai program IBBC, saya lihat ada kelainan daripada jumlah kedatangan pelanggan. Alhamdulillah ada pertambahan katanya yang masih mengikuti program bimbingan INSKEN. Kata Fairuz, cabaran sedang dihadapinva kini adalah masalah untuk mendapatkan pekerja restoran.
Sava merancang untuk melebarkan perniagaan ke luar Melaka. Sekarang ini pekerja susah dapat, jika jumlah pekerja boleh dikekalkan barulah kita holeh teruskan perancangan,” katanya yang mempunyai empat pekerja.