Penjenamaan atau branding adalah melampaui sekadar logo atau elemen grafik.
Apabila anda memikirkan tentang branding atau jenama anda, anda benar-benar ingin memikirkan keseluruhan pengalaman pelanggan anda bermula semuanya daripada logo perniagaan, laman web, pengalaman media sosial, cara anda menjawab telefon dan lain-lain lagi. Apabila anda melihat pada skop branding yang luas ini, agak sukar untuk memikirkan perkara yang terlibat dalam jenama anda. Pendek kata, jenama anda ialah cara pelanggan anda melihat anda.
Kita kena fahami mengapa branding adalah penting…
Penjenamaan menggalakkan pengiktirafan
Orang ramai cenderung untuk menjalankan perniagaan dengan syarikat yang mereka kenali. Jika penjenamaan anda konsisten dan mudah dikenali, ini boleh membantu orang ramai berasa lebih senang membeli produk atau perkhidmatan anda.
Jenama anda membantu membezakan anda daripada pesaing
Dalam pasaran global hari ini, adalah penting untuk menunjukkan keunikkan brand anda selain daripada orang ramai. Anda tidak lagi bersaing di peringkat tempatan, organisasi anda kini bersaing dalam ekonomi global. Bagaimanakah anda menonjol daripada beribu-ribu atau berjuta-juta organisasi serupa di seluruh dunia?
Jenama anda memberitahu orang ramai tentang DNA perniagaan anda
Pengalaman penuh jenama anda, daripada elemen visual seperti logo hingga cara telefon anda dijawab, beritahu pelanggan anda tentang jenis syarikat anda.
Adakah semua titik entri ini menceritakan kisah yang betul?
Jenama anda memberikan motivasi dan hala tuju untuk kakitangan anda
Strategi jenama yang jelas memberikan kejelasan bahawa kakitangan anda perlukan untuk berjaya. Ia memberitahu mereka cara bertindak, cara untuk menang, dan cara memenuhi matlamat organisasi.
Jenama yang kukuh menghasilkan referral
Orang suka memberitahu orang lain tentang jenama yang mereka suka. Orang ramai akan terus menggunakan jenama branding anda dalam kehidupan harian mereka pada setiap masa. Sebaliknya, anda tidak boleh memberitahu seseorang tentang jenama yang anda tidak ingat.